KATEGORI SECARA RINGKAS
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/106.png)
Penerapan unsur-unsur pengurusan kendiri bagi membantu kanak-kanak untuk mengawal kehendak atau keperluan diri ke arah hasil yang spesifik, menguruskan keadaan yang sentiasa berubah dan menerapkan kemahiran untuk menguruskan kesan fizikal dan emosi.
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/172.png)
Pendedahan kepada unsur-unsur yang dapat membantu kanak-kanak sekecil 3 tahun untuk menumpukan perhatian dan membina daya keintelektualan.
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/35.png)
Membantu kanak-kanak meneroka sesuatu perasaan melalui cerita fiksyen yang direka dan dalam masa yang sama membantu perkembangan intelek mereka.
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/166.png)
Mendedahkan kanak-kanak kepada cerita-cerita warisan bagi memahami dan menghayati budaya masyarakat serta mengambil iktibar dan pengajaran.
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/59.png)
Membantu kanak-kanak untuk menggunakan imiginasi sebagai alat pemikiran dalam mendapatkan penjelasan kepada perkara-perkara yang sukar untuk difahami dan meneroka pengetahuan mereka tentang sains dan teknologi.
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/40.png)
Penerapan kepada perlakuan yang baik, peradaban dan tatasusila kanak-kanak dalam hubungannya sesama manusia, alam dan Tuhan.
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/167.png)
Memperkenalkan kanak-kanak dengan Allah dan Rasulullah SAW, akhlak dan amalan yang baik serta tanggungjawab seorang Muslim.
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/93.png)
Penerapan kepada sifat mengambil berat kepada isu-isu yang berkait dengan alam sekitar dan pengajaran kepada kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar yang disampaikan secara kreatif.
![](../../wp-content/themes/grizzly-theme/base/assets/icons/1/25.png)
Penerapan minat membaca kepada kepada kanak-kanak yang lebih tertarik kepada bahan bacaan berbentuk komik.
KENAPA BUKUU?
![kopete](../../wp-content/uploads/2012/02/kopete.png)
Perkembangan Sosial
- Perkembangan sosial kanak-kanak yang positif akan membolehkan kanak-kanak berinteraksi dengan orang lain mengikut cara yang boleh diterima oleh orang lain.
- Perkembangan sosial kanak-kanak dipengaruhi oleh apa yang diperhatikan disekelilingnya kerana ia diperoleh dengan cara peniruan.
- Pengunaan Bukuu sebagai bahan interaksi di antara ibubapa/guru dan kanak-kanak dapat membantu dalam membangunkan kemahiran sosial yang sihat.
![ksmiletris](../../wp-content/uploads/2012/02/ksmiletris.png)
Perkembangan Emosi
- Pendedahan kepada bahan bacaan yang berkualiti dapat menyumbang kepada perkembangan emosi kanak-kanak yang sihat.
- Bukuu dapat membantu kanak-kanak meneroka sesuatu perasaan itu melalui pelbagai sudut dan pandangan.
- Bukuu dapat memberi pilihan kepada kanak-kanak tentang beberapa perbezaan dalam menguruskan emosi melalui aksi dari pelbagai perwatakan ilustrasi.
- Bukuu dapat membantu kanak-kanak dalam menguasai kepercayaan kendiri yang positif serta memahami perasaan mereka sendiri.
![ksirtet](../../wp-content/uploads/2012/02/ksirtet.png)
Perkembangan Intelek
- Perkembangan intelek merujuk kepada perkembangan yang berlaku kepada kemahiran kognitif kanak-kanak.
- Perkembangan intelek bergantung kepada faktor persekitaran. Penyediaan persekitaran yang menarik dan kondusif dapat merangsang pembelajaran yang berkesan seterusnya membolehkan kanak-kanak mencipta pengetahuan secara tidak langsung.
- Bukuu menyokong perkembangan kanak-kanak dengan menggalakkan perkembangan kemahiran berfikir, termasuk pemerhatian, perbezaan, mengkategorikan, mengorganisasikan, menyimpulkan dan menilai.